Sastamalan nuoret -sivusto tarjoaa monipuolista tietoa elämän eri vaiheisiin. Löydä tekemisen paikat ja harrastukset kotikunnastasi.


Harrastaminen kannattaa!

Harrastukset tuovat mukavaa vastapainoa arjen aherrukselle. Ja mikä parasta, harrastuksien kautta tapaat samanhenkisiä nuoria ja saattaa löytää uusia kavereita. Sastamalassa toimintaa ja tekemistä nuorille  järjestävät erilaiset yhdistykset ja järjestöt sekä tietysti kaupungin eri toimijat. Uutta liikuntaharrastusta etsiessäsi kannattaa etsintä aloittaa Sastamalan liikuntapalveluiden nettisivuilta, kulttuurista kiinnostuneiden puolestaan Sastamalan kulttuuripalveluiden nettisivuilta.
 

Tiesitkö tämän liikunnasta?

Liikkumisella on monia myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunta virkistää, parantaa jaksamista ja unta, tehostaa oppimista, auttaa pitämään painon kurissa sekä vähentää monien sairauksien riskiä.

Nuorten liikuntasuositus on 1 1/2 tuntia päivässä, josta puolet reippaasti. Liikuntaharrastus pari kertaa viikossa ei vielä takaa suosituksen täyttymistä. Lisäksi tarvitaan arkiliikuntaa. Päivittäistä liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla: kävele tai pyöräile kouluun ja harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan ja käytä portaita hissin sijasta. Liikuntasuosituksen voi kerätä kokoon pienistä palasista. Jokainen vähintään 10 minuutin pituinen liikuntajakso kerryttää päivittäistä liikuntasaldoasi.

Tärkeintä liikunnassa on säännöllisyys ja monipuolisuus. Säännöllisyys tarkoittaa sitä, että joka päivä liikutaan jollakin tavalla. Monipuolisuudella tarkoitetaan eri liikuntamuotojen vuorottelua. On tärkeää, että harrastat sekä kestävyyttä, nopeutta, voimaa että notkeutta kehittäviä lajeja. Kun liikunta on riittävän monipuolista, se ei kuormita kehoa liikaa ja sitä on myös mukava harrastaa kyllästymättä.

Jotta liikunnasta tulisi jokapäiväinen osa elämää, on tärkeää, että liikut itsellesi mieluisin tavoin.

Jotta liikunnasta tulisi jokapäiväinen osa elämää, on tärkeää, että liikut itsellesi mieluisin tavoin. Oman lajin löytäminen ei ole aina helppoa, joten kannattaakin rohkeasti kokeilla erilaisia lajeja. Mieti, pidätkö enemmän joukkue- vai yksilölajeista. Haluatko liikkua ohjatusti vai omin ehdoin? Oletko kiinnostunut kilpaurheilusta vai haluatko liikkua vain liikkumisen ilosta? Älä luovuta liian nopeasti, kun kokeilet uutta lajia. Anna kehollesi aikaa tottua uuteen liikuntamuotoon vähintään kahden viikon ajan.  

Runsaskaan liikunta ei välttämättä tuota hyvinvointia, jos unohdat pitää huolta monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Liikunnasta palautumiseen tarvitaan energiaa, ja palautuminen tapahtuu liikuntaa seuraavan levon aikana. Liikunnan, ravinnon ja levon välinen tasapaino on tärkeää kunnon kehittymiseksi ja jaksamisen kannalta. Se myös ehkäisee ylikuormittumista ja tapaturmia.

 

mielenterveyden sacramento ca viagra Rite tuki uusi reseptiä kuponki